40 lat temu do sprzedaży trafiła pierwsza płyta kompaktowa. Z artykułu na ten temat dowiadujemy się, że tradycja robienia muzyków w kakao jest o wiele dłuższa niż to, co robi z wypłatami dla artystów Spotify.
Wspomina Michael Schulhof, były prezes Sony w USA:
„Walter (Yetnikoff, szef CBS) był nieprzeciętnie sprytny. Zamiast 12,99$, co było ceną longplaya, za kompakt chciał brać 15,99. Mówił: ++Artystom powe się, że to nowa technologia, podejmujemy ryzyko, nie wiadomo czy to wypali”. Czego ludziom nie mówił, to że upewnił się wcześniej, że wykonawcy nie będą zmieniać kontraktów tylko dlatego, że ich płyta obok winylowej ukazała się w wersji CD. Jednocześnie przypilnował, aby stawki tantiem pozostały takie same, niezależnie od nośnika. Oznaczało to już na starcie, że tantiemy za CD były tańsze, choć artyści nie narzekali: ++Dostaję tyle samo pieniędzy++. Kilka lat później okazało się, że to kompakty sprzedają się lepiej. Wtedy wykonawcy zorientowali się, że dostają poporcjonalnie mniej tantiem. Zaczęli marudzić – ale wycena była dawno ustalona”.”
https://www.billboard.com/pro/cd-history-music-business-format-40-years/